Soms is de keuze en aanmelding niet zo eenvoudig. Vooral als de schoolresultaten gedurende de basisschoolperiode wisselend zijn geweest of als de CITO of Lab uitslag anders is als verwacht. Wat doe je als de school van jullie voorkeur de CITO als belangrijkste of zelfs enige criterium hanteert? Er kunnen ook andere redenen zijn die ervoor zorgen dat je twijfelt welk vervolgonderwijs het best passende is.
Een onderzoek naar de cognitieve capaciteiten door Talenti a Casa kan een steun in de rug bieden. Middelbare scholen staan bij toelating en selectie open voor de bevindingen van zo'n diagnostiek onderzoek (o.a. WISC-III). Het geeft een indruk van het intelligentieniveau en daarnaast ook van de werkhouding en taakaanpak van je kind. Op basis van een compleet profiel wordt geadviseerd hoe de minder sterk ontwikkelde kanten ondersteund en gestimuleerd kunnen worden en hoe de sterke kanten van je kind hieraan kunnen bijdragen.
Sommige kinderen zijn bijvoorbeeld slim, verbaal sterk , leergierig maar missen (visueel) overzicht, planningsvaardigheden en komen in de knoop op het gebied van time-management. Wanneer je kinderen bekend maakt met deze vaardigheden en leert hoe ze beter kunnen werken, levert dat veel tijd en veel plezier in school op. Het oefenen met 'leren leren' is voor de meeste brugklassers sowieso erg raadzaam. Op een nieuwe manier naar je eigen schoolwerk en leerstijl kijken, maakt kinderen bewust en geeft ze meer controle over het schoolwerk en mogelijkheden ten aanzien van hun leerpotentieel.
Welk talenten heeft jouw zoon of dochter in huis? Het komt erop aan ze te ontdekken. Wij helpen daar graag bij!
Een onderzoek naar cognitieve capaciteiten (vaak in combinatie met een persoonlijkheidsonderzoek) hoeft overigens niet tot groep 8 te wachten maar kan ook al eerder tijdens de basisschoolperiode uitgevoerd worden.