Basisscholen geven bij dezelfde score eerder een meisje een hoger schooladvies dan een jongen. Jongens scoren vaak lager dan je op basis van hun testresultaten zou mogen verwachten. Zij blijven vaker zittenen doen dus langer over hun school. In 2011 behaalden 1.900 jongens minder een vwo-diploma dan meisjes. In dat jaar was 46% van de eerste jaars studenten een jongen.
Waar zijn de jongens gebleven? De onderbouw is een kritieke periode. Jongens hebben vaker dan meisjes problemen met het invullen van hun agenda, het opruimen van hun bureau, het maken van een planning en met het vooruit werken bij grote opdrachten. Wanneer zij zich in de onderbouw één of twee jaar beperkt inzetten, krijgen zijn in het bijzonder problemen met de talen. Door een gebrekkige woordenschat en grammaticakennis verliezen ze de moed, scoren ze laag en kunnen ze blijven zitten. Als ze naar een lager schoolniveau worden verwezen, raken zij vaak teleurgesteld door het gebrek aan uitdaging. Extra ondersteuning bij plannen en leren 'leren' in de onderbouw is dus een prima optie voor deze jongens; juist in deze periode blijven meer jongens dan meisjes zitten. Een deel van hen wordt onderpresteerder.
Wat kun je als ouder doen? Stel je niet afwachtend op. Het is verstandig om goede afspraken te maken als je kind (te) lang achter de computer of op de telefoon bezig is. Doe dit al in het begin van de onderbouw of zelfs al in groep 8. Zorg voor goede voeding op regelmatige tijden en zie toe op voldoende slaap. Pubers hebben veel slaap nodig maar voelen 's avonds juist niet moe, zeker niet als ze aan het gamen zijn of op social media aan de slag zijn.
Ouders kunnen overhoren, helpen met het opruimen van het bureau en met een dagelijkse planning. Ouders doen er verstandig aan goede contacten met de mentor en de vakdocenten te onderhouden. Docenten zijn de experts op dodactisch en pedagogisch gebied. Zij hebben vaker met puberende leerlingen te maken gehad. Blijkt dit niet te helpen .... denk eens aan de hulp van een huiswerkbegeleidingsinstituut!