In de zogenaamde schoolkindfase worden kinderen emotioneel stabieler en ontwikkelen ze zelfvertrouwen. Ze worden zich ervan bewust dat eigenschappen en vaardigheden niet vastliggen, maar zich ontwikkelen onder invloed van leeftijd, oefening en sociale omgeving. Dat deze sociale omgeving een duidelijke invloed heeft op bepaalde emoties van een kind, zoals trots en schaamte, is heel goed zichtbaar in het volgende experiment:
Kinderen werd gevraagd om een puzzel te maken. Zoals verwacht, waren de kinderen enigszins trots wanneer ze een puzzel konden maken en toonden ze enige schaamte wanneer ze een puzzel niet konden maken. Echter, de hoeveelheid trots en schaamte veranderde toen de opvoeders van de kinderen een reactie gaven. Was de opvoeder kritisch wanneer het kind een puzzel niet kon maken? Dan toonde het kind heel veel schaamte bij falen en heel weinig trots bij een succes. De kinderen waarbij de opvoeders meer aandacht besteedden aan het positieve dan het negatieve daarentegen, toonden juist veel meer trots bij een succes en minder schaamte bij falen.
Op basis van dit experiment kunnen we concluderen dat de reactie van een belangrijk persoon in het leven van een kind daadwerkelijk invloed heeft op het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind.
Meer weten over de (sociaal-emotionele) ontwikkeling van kinderen? De deskundige en energieke professionals van Talenti a Casa bieden ondersteuning voor ouders, opvoeders en leerkrachten op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs.
Neem vrijblijvend contact met ons op via de website of bel met 077 - 354 23 45 voor meer informatie of om een gratis intakegesprek in te plannen.