Talenti a Casa
077 - 354 23 45
  • Coronavirus
  • Welkom
  • Vrijblijvend intakegesprek
  • Wat
    • Onderzoek, advies begeleiding en behandeling
    • Hoogbegaafdheid
    • Wonen & Logeren
    • Omgaan met Verlies & Rouw
  • Wachttijden en verwijzing
  • Wie
    • Anniek Houben-Wolbertus; Directeur, Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, aandachtsgebied Hoogbegaafdheid
    • Elise Arends; Orthopedagoog (i.o. tot Orthopedagoog-Generalist)
    • Conny Saris; Orthopedagoog
    • Mireille Cheung-van Moerkerk; Orthopedagoog
    • Tamara Jans; Toegepast psycholoog
    • Marieke van Bree; Psychotherapeut
    • Maud Simons; Psycholoog NIP
    • Yvon Smeets-Oirbans; Pedagogisch Consulent
    • Eefke van Rensch-Schreurs; GZ-Psycholoog
    • Marijn Geurts; Rouwdeskundige & Orthopedagoog
    • Eefke Custers; Orthopedagoog-Generalist
    • Sanne Houwers; Therapeut Opvoeding & Ontwikkeling
    • Susanne Valckx-Rutten; Studiebegeleider
  • Waar
    • Welljezelf - Wonen & Logeren
  • Heb ik dat?
    • Heb ik dat? ADHD
    • Heb ik dat? ADD
    • Heb ik dat? Asperger
    • Heb ik dat? Angst
    • Heb ik dat? Tics
    • Heb ik dat? Dwangstoornis
    • Heb ik dat? Depressie
    • Heb ik dat? Trauma
    • Heb ik dat? Kindermishandeling
    • Heb ik dat? Autisme
    • Heb ik dat? Eetstoornis
    • Heb ik dat? Gedragsstoornis
  • Interviews & Filmpjes
  • Wat zeggen onze klanten
  • Blog
  • Kosten & Informatie
  • Bambini a Casa
  • Nieuws & Agenda
  • Externe samenwerkingspartners

Krokodillen, door Maud Simons, Psycholoog en mama van twee jongens

26/6/2014

0 Reacties

 
Het is bedtijd en we lezen nog een boek. Voorlezen is goed. Goed voor de taalontwikkeling, goed voor het inlevingsvermogen en goed voor het zelfvertrouwen.
Het hele pakketje in 10 minuutjes voor het slapen gaan…
  
We lezen een boek over een eendje dat haar mama kwijt is en… heej wacht eens even, wat zit daar in de hoek? Kun jij het zien? Is dat wat ik denk dat het is….?

En ja hoor, op de volgende bladzijde zien we een lelijke, vadsige maar ook enge krokodil. Dat enge staat er ook nog eens met grote letters bij. 
 
De krokodil begint langzaam de letters uit het boek te eten..
en dan hele zinnen… hij moet eruit en het eendje vraagt of we even kunnen wiegen met het boek, want dan valt die engerd misschien wel in slaap.

Gelukkig , het werkt.

We tekenen hem terwijl hij slaapt nog even een roze rokje en een strikje waar hij, als hij weer wakker wordt, helemaal niet blij mee is. We moeten met het boek schudden in de hoop dat het beest eruit valt maar nee hoor… pindakaas.

Dan wil hij er gelukkig zelf uit en eet zich een weg uit het boek……

Gek genoeg is dit prachtig leesvoer voor mijn 3 jarige. Hij lacht zich kapot met een krokodil die uit het boek kruipt
..waarheen? Misschien wel onder zijn bed. Hahaaa we gieren het uit!

We kijken nog even voor de zekerheid en besluiten dan dat hij uit het raam is gekropen.

Gekke krokodil…
Gek kind.
 
s ’Nachts wordt hij wel eens wakker en dan roept hij mij. Geen paniekroep maar half slapend wil hij me dan vertellen wat er allemaal aan de hand is. Iets met autootjes  en hij zat op “t stuupke” met de piet piraten….
En dan slaapt hij weer verder. “ Ga maar weg”  zegt hij
dan. Geen krokodillen dromen .. gelukkig maar.
 
En zo hoop ik  alle enge dingen minder eng te maken
door ze samen met mijn zoontje een beetje belachelijk te maken. We proberen er boven te gaan staan, we zijn handiger, slimmer en sneller dan alles wat eng is.

En als ie dan toch een beetje aarzelend vraagt of de krokodil misschien een deur verder bij zijn broer op de kamer zou kunnen zijn dan zeg ik iets van .. 
‘Neeeeee, krokodillen kunnen met die korte pootjes helemaal niet de trap op. Laat staan 2 trappen.’
En zijn grote broer van vijf roept dan nog even voor
de versterking. ‘Ja, en die wonen in Amerika en dan moet je met het vliegtuig en krokodillen kunnen helemaal geen kaartje kopen voor het vliegtuig.’
 
Tsss krokodillen … mietjes zijn het.
0 Reacties

Voorlezen! 10 tips van onze logopediste Esther Thijssen-Helmes

16/6/2014

0 Reacties

 
1. Weet precies wat je leest.

U leest het boek eerst zelf, en bekijkt waar het boek  precies over: Wat gebeurt er allemaal? Hoe loopt het af? Als u weet waar het verhaal over gaat; kunt u van te voren bedenken wat u uit kunt leggen en vragen tijdens het voorlezen. 
 
2. Maak een eigen voorleesritueel.

Lees het boek voor op een rustige plek en op een gezellig   moment van de dag. Dat hoeft niet alleen voor het slapen gaan te zijn. Misschien zijn er in huis voorwerpen die passen bij het boek? Pak ze erbij!
Met een pop of knuffel die lijkt op één van de   hoofdpersonen, kunt u het verhaal “naspelen”. Als u dat regelmatig doet, ziet een kind steeds beter hoe verhalen “in elkaar zitten”.

3. Bekijk samen de kaft.

 Lees de titel van het boek voor en praat met uw kind over
 de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Als u de kaft samen bekijkt, kunt u samen met uw kind bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.

4. Laat uw kind vertellen.

Geef uw kind gelegenheid om iets te zeggen als u het verhaal voorleest. Het gaat erom dat uw kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Uw kind heeft   eigen ideeën en gevoelens over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kunt u dan weer op ingaan. Zo blijft uw kind betrokken bij het verhaal.
 
5. Speel in op reacties.

Neem opmerkingen van uw kind serieus. Vraag bijvoorbeeld
door als uw kind een opmerking tussendoor maakt. Kinderen hebben veel te vertellen. Het is leuker om mee te gaan met de verhalen van de kinderen dan strak vast te houden aan het boek.

6. Voorspel samen het verhaal.

Vraag op spannende momenten aan uw kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door na te denken over wat er allemaal kan gebeuren, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.

7. Besteed aandacht aan moeilijke woorden.

Bedenk welke woorden moeilijk voor uw kind kunnen zijn.
Als uw kind het woord niet kent, kunt u helpen. U kunt uw kind helpen om nieuwe woorden te leren door bij een moeilijk woord een plaatje aan te wijzen, iets voor te doen, of een voorbeeld te geven. Zo onthoudt uw kind het woord
beter.
 
8. Maak het levendig.

U kunt bij het voorlezen ondersteunende geluiden of   bewegingen maken of uw kind vragen om iets (voor) te doen. Het verhaal wordt duidelijker en uw kind blijft
enthousiast.
 
9. Praat na over het boek.

Laat uw kind het verhaal navertellen aan een broertje of zusje. Door het verhaal aan een ander te vertellen en erover na te praten gaat uw kind het verhaal beter begrijpen.
 
10. Lees het boek meerdere keren voor.

Waarschijnlijk zal uw kind vragen om het boek nog een keer
voor te lezen. Dat is ook goed. Uw kind leert er iedere keer weer iets nieuws
van. Prentenboeken kunt u ook meerdere keren inkijken, ook hiervan kan uw kind
steeds iets nieuws leren.


 
0 Reacties

    Archives

    Augustus 2020
    November 2019
    Juli 2019
    April 2019
    Augustus 2018
    Maart 2018
    Januari 2018
    Oktober 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Februari 2012

    Categories

    Alles

    RSS-feed

    Foto
Foto
Met PASSIE, in HARMONIE en EERLIJK werken wij
PERSOONLIJK en DAADKRACHTIG aan het beste voor ieder kind!
 

KvK-nummer 12 05 60 20