Ouders, leerkrachten en huiswerkbegeleiders zijn van grote invloed op de neuropsychologische ontwikkeling van de scholier en diens brein.
Daarnaast is de context waarbinnen kinderen opgroeien, leren en hun vrije tijd besteden van groot belang. Ouders, opvoeders, leerkrachten en huiswerkbegeleiders moeten de voorwaarden scheppen waarbinnen ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Latente talenten kunnen zich ontplooien door steun, sturing en inspiratie. Dat vereist een actieve attitude van de mensen in de omgeving van de scholier. Het is fascinerend om te zien dat hersenen zich ontwikkelen in reactie op prikkels uit de omgeving. Daarom heeft het zin om onderwijs en opvoeding af te stemmen op de ontwikkelingsbehoeftes en -mogelijkheden van scholieren in de verschillende fases van hun ontwikkeling. Er is individuele variabiliteit in de snelheid van rijping tussen kinderen die verder evenveel talent hebben. Daarom is het waardevol om zowel de opvoeding thuis als de leersituatie te 'verrijken'. Een goede samenwerking tussen school, huiswerkbegeleiding en thuis is daarbij essentieel.
Op 7 februari 2013 geeft Jelle Jolles voorbeelden van nieuwe inzichten uit de wetenschap die kunnen worden toegepast in de praktijk en Talenti a Casa is daarbij!