Talenti a Casa
077 - 354 23 45
  • Coronavirus
  • Welkom
  • Vrijblijvend intakegesprek
  • Wat
    • Onderzoek, advies begeleiding en behandeling
    • Hoogbegaafdheid
    • Wonen & Logeren
    • Omgaan met Verlies & Rouw
  • Wachttijden en verwijzing
  • Wie
    • Anniek Houben-Wolbertus; Directeur, Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, aandachtsgebied Hoogbegaafdheid
    • Elise Arends; Orthopedagoog (i.o. tot Orthopedagoog-Generalist)
    • Conny Saris; Orthopedagoog
    • Mireille Cheung-van Moerkerk; Orthopedagoog
    • Tamara Jans; Toegepast psycholoog
    • Marieke van Bree; Psychotherapeut
    • Maud Simons; Psycholoog NIP
    • Yvon Smeets-Oirbans; Pedagogisch Consulent
    • Eefke van Rensch-Schreurs; GZ-Psycholoog
    • Marijn Geurts; Rouwdeskundige & Orthopedagoog
    • Eefke Custers; Orthopedagoog-Generalist
    • Sanne Houwers; Therapeut Opvoeding & Ontwikkeling
    • Susanne Valckx-Rutten; Studiebegeleider
  • Waar
    • Welljezelf - Wonen & Logeren
  • Heb ik dat?
    • Heb ik dat? ADHD
    • Heb ik dat? ADD
    • Heb ik dat? Asperger
    • Heb ik dat? Angst
    • Heb ik dat? Tics
    • Heb ik dat? Dwangstoornis
    • Heb ik dat? Depressie
    • Heb ik dat? Trauma
    • Heb ik dat? Kindermishandeling
    • Heb ik dat? Autisme
    • Heb ik dat? Eetstoornis
    • Heb ik dat? Gedragsstoornis
  • Interviews & Filmpjes
  • Wat zeggen onze klanten
  • Blog
  • Kosten & Informatie
  • Bambini a Casa
  • Nieuws & Agenda
  • Externe samenwerkingspartners

Over steun, sturing en inspiratie

21/1/2013

0 Reacties

 
Jelle Jolles, prof. en hoogleraar 'Hersenen, gedrag en educatie', beziet 'ontplooiing' van kinderen en jeugdigen vanuit een neuropsychologische invalshoek.

Ouders, leerkrachten en huiswerkbegeleiders zijn van grote invloed op de neuropsychologische ontwikkeling van de scholier en diens brein.
Daarnaast is de context waarbinnen kinderen opgroeien, leren en hun vrije tijd besteden van groot belang. Ouders, opvoeders, leerkrachten en huiswerkbegeleiders moeten de voorwaarden scheppen waarbinnen ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Latente talenten kunnen zich ontplooien door steun, sturing en inspiratie. Dat vereist een actieve attitude van de mensen in de omgeving van de scholier. Het is fascinerend om te zien dat hersenen zich ontwikkelen in reactie op prikkels uit de omgeving. Daarom heeft het zin om onderwijs en opvoeding af te stemmen op de ontwikkelingsbehoeftes en -mogelijkheden van scholieren in de verschillende fases van hun ontwikkeling. Er is individuele variabiliteit in de snelheid van rijping tussen kinderen die verder evenveel talent hebben. Daarom is het waardevol om zowel de opvoeding thuis als de leersituatie te 'verrijken'. Een goede samenwerking tussen school, huiswerkbegeleiding en thuis is daarbij essentieel.

Op 7 februari 2013 geeft Jelle Jolles voorbeelden van nieuwe inzichten uit de wetenschap die kunnen worden toegepast in de praktijk en Talenti a Casa is daarbij!
0 Reacties

Jongens en onderwijs

20/1/2013

0 Reacties

 
Is het lastig om een kind op de middelbare school goed te begeleiden? Zijn jongeren nu minder gemotiveerd om goed te presteren dan vroeger? De huidige generatie leerlingen vindt school minder belangrijk dan hun ouders destijds. Sociale Media en games zijn grote verleiders! Tijdens gamen komt bij het nemen van een juiste beslissing dopamine vrij. Dit is het hormoon van het beloningscentrum. Hoe langer je speelt, hoe prettiger je je voelt. Onderzoek wijst uit dat jongeren tussen 12 en 14 jaar daaraan gemiddeld 4,5 uur per dag besteden! Ook hebben meer leerlingen bijbaantjes, wordt in het weekend het dag- nachtritme behoorlijk verlengd en drinken ze op lagere leeftijd al alcohol. Kortom; school neemt nu een minder belangrijke positie in dan voorheen.

Basisscholen geven bij dezelfde score eerder een meisje een hoger schooladvies dan een jongen. Jongens scoren vaak lager dan je op basis van hun testresultaten zou mogen verwachten. Zij blijven vaker zittenen doen dus langer over hun school. In 2011 behaalden 1.900 jongens minder een vwo-diploma dan meisjes. In dat jaar was 46% van de eerste jaars studenten een jongen.

Waar zijn de jongens gebleven? De onderbouw is een kritieke periode. Jongens hebben vaker dan meisjes problemen met het invullen van hun agenda, het opruimen van hun bureau, het maken van een planning en met het vooruit werken bij grote opdrachten. Wanneer zij zich in de onderbouw één of twee jaar beperkt inzetten, krijgen zijn in het bijzonder problemen met de talen. Door een gebrekkige woordenschat en grammaticakennis verliezen ze de moed, scoren ze laag en kunnen ze blijven zitten. Als ze naar een lager schoolniveau worden verwezen, raken zij vaak teleurgesteld door het gebrek aan uitdaging. Extra ondersteuning bij plannen en leren 'leren' in de onderbouw is dus een prima optie voor deze jongens; juist in deze periode blijven meer jongens dan meisjes zitten. Een deel van hen wordt onderpresteerder.

Wat kun je als ouder doen? Stel je niet afwachtend op. Het is verstandig om goede afspraken te maken als je kind (te) lang achter de computer of op de telefoon bezig is. Doe dit al in het begin van de onderbouw of zelfs al in groep 8. Zorg voor goede voeding op regelmatige tijden en zie toe op voldoende slaap. Pubers hebben veel slaap nodig maar voelen 's avonds juist niet moe, zeker niet als ze aan het gamen zijn of op social media aan de slag zijn.

Ouders kunnen overhoren, helpen met het opruimen van het bureau en met een dagelijkse planning. Ouders doen er verstandig aan goede contacten met de mentor en de vakdocenten te onderhouden. Docenten zijn de experts op dodactisch en pedagogisch gebied. Zij hebben vaker met puberende leerlingen te maken gehad. Blijkt dit niet te helpen .... denk eens aan de hulp van een huiswerkbegeleidingsinstituut!
 
0 Reacties

    Archives

    Augustus 2020
    November 2019
    Juli 2019
    April 2019
    Augustus 2018
    Maart 2018
    Januari 2018
    Oktober 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Februari 2012

    Categories

    Alles

    RSS-feed

    Foto
Foto
Met PASSIE, in HARMONIE en EERLIJK werken wij
PERSOONLIJK en DAADKRACHTIG aan het beste voor ieder kind!
 

KvK-nummer 12 05 60 20